Bierprijzen stijgen in horeca meer dan in de supermarkt
Nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek
De prijs van een biertje in de horecabedrijven stijgen veel harder omhoog dan die van bier in de supermarkt. De pilsprijs in de horeca is de voorbije tien jaar drie keer zo hard gestegen als in het superschap. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Een pilsje kostte vorig jaar gemiddeld € 2,43 euro. Dat is € 72 cent meer dan in 2006, een stijging van 42 procent. In dezelfde periode werd pils in een krat in de supermarkt per liter 18 cent duurder.
Gemiddeld is men bij het boodschappen doen doorsnee 1,49 euro per liter kwijt, wat 14 procent meer is dan tien jaar eerder. Voor een pilsje van 30 centiliter moest in de supermarkt dus omgerekend 45 eurocent worden neergeteld.
Koninklijke Horeca Nederland (KHN) klaagt al jaren over de prijzen die de supermarkten vragen voor een biertje. De horecabranche ergert zich ook aan de hoge prijzen die de brouwerijen aan horecabedrijven vragen. Het is voor eigenaren vaak erg lastig om dan lagere prijzen te bedingen, omdat ze vaak aan bepaalde contracten gebonden zijn of omdat de brouwer bijvoorbeeld eigenaar is van hun onderpand.